ВОЙТИ

При помощи учётной записи на сайте Мариуполь ТВ
У вас нет логина на Мариуполь ТВ?
Зарегистрируйтесь
Забыли пароль?
«Номери» Олега Сенцова. Кіно із-за ґрат
Mariupol.TV, 6 февраля, 10:09
«Номери» Олега Сенцова. Кіно із-за ґрат

Кожних вихідних пропонуємо вашій увазі рецензії на фільми – як новинки кінопрокату, так і вже стрічки, витримані часом. Адже вихідні і кіно створені один для одного! Якщо ще не бачили – йдіть в кіно, дивіться вдома, а якщо вже подивились – то долучайтесь до обговорення. Да прибуде з вами попкорн!

Восени минулого року в прокат вийшла ще одна українська антиутопія – «Номери» (англ. Numbers) (Трохи раніше в кінотеатри потрапила Атлантида Валентина Васяновича.) Прем’єра, як завжди, є копродукцією. Над нею, крім українських, працювали польські, чеські та французькі кінематографісти. В основу «Номерів» покладена однойменна п’єса Олега Сенцова, він же є сценаристом та режисером стрічки. Цікаво, що Сенцов безпосередньо не брав участі в зйомках, бо був ув’язнений в Росії. Функції режисера «Номерів» за дистанційними вказівками Сенцова виконував Ахтем Сеітаблаєв. І здається в Українському кіно подібне віддалене режисерування трапляється вперше. Світова прем’єра стрічки пройшла на Берлінському кінофестивалі 21 лютого 2020 року. В українському кінопрокаті «Номери» можна було побачити в листопаді та грудні того ж року.

 

Фільмом «Номери» можна називати лише умовно. Це якийсь гібрид. Не кінострічка – тому що вся дія проходить в одній декорації. І не запис спектаклю - бо маємо монтаж, багаторакурсне розкадрування, та інші принади кіновиробництва. Через гібридність дуже важко розраховувати, що «Номери» здобудуть популярність у кіноглядачів, бо умовності які є звичайними в театрі, на кіноекрані сприймаються погано. Проте це лише форма. Завдяки формі у західних глядачів «Номери» частіше за все асоціювалися з «Доґвіллем» Фон Трієра. Але якщо розібратися, та відкинути всі похідні антиутопії, які безперечно мали вплив на Сенцова, то у самому фундаменті побачимо роман «Ми» Євгена Замятіна. Саме звідси бере початок архітектура цього антиутопічного світу. Всі люди позбавлені імен і мають тільки номери, стать розрізняється за допомогою парних або непарних чисел (у Замятіна для цього використовуються голосні та приголосні ,букви). Соціальна ієрархія також відбивається у порядку цифр. Нуль – це недосяжне божество. Перший – його посланець на землі, що слідкує за дотриманням правил. І чим далі ти від нуля – тим менша твоя значущість. Отака система взаємодій, в принципі фрагментарно вже використана і Хакслі, і Орвеллом і багатьма іншими антиутопістами.

Але потрібно відзначити, що Сенцов не просто поексплуатував цю ідею, та зняв чергову варіацію на тему. Сценарист зміг виокремити та сформулювати ту проблематику, яка цікавила саме його. В «Номерах» створено замкнуту модель відносин архетипічних представників соціуму. Тут є свій, пророк, мученик, месія, зрадник, жертва, – тобто ціла характерно-рольова система. В цій практичній моделі Сенцов досліджує не взаємодію суспільства з авторитарним строєм (як це робить, наприклад «1984»), а відносини між людьми в умовах тотального утиску. Божественний «Нуль» так і лишається абстрактним спостерігачем, який здатний втручатися, але його вплив таки обмежений. І саме номери в моделі Сенцова отримують владу над своїм майбутнім. Як вони їм розпорядяться? Дивіться самі.

З поміж інших, нову українську антиутопію відрізняє незвичайна іронічно-комедійна інтонація. Яка, втім, кардинально змінюється у фіналі, а завершальна сцена стає доволі несподіваною та ефектною крапкою всієї історії. Можна нарікати на емоційну недорозвиненість та «шкільну» наївність персонажів, проте водночас вони отримали досить виразні індивідуальні риси, зрозумілі кожному. Загалом акторський ансамбль склався чудово.

 

Повертаючись до форми - її вибір питання неоднозначне. Чи була вона необхідна, щоб передати зміст? І так, і ні. Замкненість та обмеженість дії, дозволили сконденсувати потрібні режисерові наративи у більш виразних та загострених ситуаціях. Але відчуття театральної постановки, штучності моменту, недоречні на кіноекрані умовності, заважають сприймати «Номери» з тією серйозністю, яку передбачає проблематика фільму. Створюється враження, що це демоверсія справжньої картини. Експеримент, або компроміс спричинений неможливістю автора брати безпосередню участь в проєкті. Як вплинуло на те, яким вийшов в решті фільм ув’язнення Сенцова казати важко, вочевидь що вплинуло. «Номери» є антитоталітарним висловлюванням в’язня тоталітарного режиму, може не дуже вдалим, але безперечно щирим.

Іван Станіславський

Комментарии - 0

Наши партнёры
Наши контакты

E-mail: newsmariupol.tv@gmail.com

Связь по телефону

  • +38 (097) 441 16 29
  • +38 (095) 856 74 11