Новостной портал Мариуполя  Логин Логин:......Пароль:...  / Войти ...Регистрация  Напомнить пароль
 Театр    Кино    Литература    Музыка    Искусство  

Новостной сайт Мариуполя

«Юда і Чорний Месія» – ще один номінант на Оскар про боротьбу за громадянські права

27 марта 2021, 08:58

0
1399

Нещодавно американська кіноакадемія оголосила шорт-листи в усіх номінаціях на Оскар 2021. Церемонія нагородження відбудеться 26 квітня. В претенденти на звання «Найкращий фільм» потрапили  вісім стрічок, з яких про три я вже писав. Це байопік-відсилка до «Громадянина Кейна» режисера Девіда Фінчера  «Манк» (Mank). «Суд над чиказькою сімкою» (The Trial of the Chicago 7) Аарона Соркіна, судова драма основана на реальних подіях про громадянський активізм. А також медитативна майже документальна історія «Земля кочівників» (Nomadland). Також в шорт-листі «Батько» (The Father), «Мінарі» (Minari), «Перспективна дівчина» (Promising Young Woman), «Звук металу» (Sound of Metal) та «Юда і Чорний Месія» (Judas and the Black Messiah). Останньою стрічкою і продовжимо знайомство з номінантами.

«Юда і Чорний Месія» - режисерська робота Шака Кінга, що здебільшого працював в короткому метрі. Прем’єра відбулась 1 лютого на «Санденсі», а з 12 лютого фільм можна було подивитися на HBO Max. Картина одразу потрапила в поле зору кінокритиків та отримала високі оцінки, які підкріпились відзнаками - загалом  6 номінацій на «Оскар», «Золотий глобус» та премія Гільдії кіноакторів за кращу роль другого плану.

Месія та Юда. Назва сама по собі вже містить невеличкий спойлер й формує певне відношення до героїв. Звісно мова буде йти про зраду. «Юда і Чорний Месія» - політично-кримінальна драма, що заснована на реальних подіях та біографіях учасників лівоорієнтованої  Партії чорних пантер. Ця організація активно боролася за права афроамериканців на території США у 60-70-х роках використовуючи радикальні методи. Головні діючі особи: Фред Хемптон (Деніел Калуя)-  голова осередку Чорних Пантер у Чикаго; та Білл О’Ніл (Лейкіт Стенфілд) – інформатор ФБР якого впроваджено в партію, щоб контролювати  її діяльність та згодом знищити лідера.

 

Актуальність стрічки зумовлено її виразним соціально-політичним звучанням в умовах недавніх проявів расизму та громадянських виступів за толерантність та рівноправ’я. Цим Робота Кінга наче продовжує шлях іншого номінанта на Оскар «Суд над чиказькою сімкою» (The Trial of the Chicago 7). Знову Чикаго кінець шістдесятих, знову народ проти держави, але вже інший епізод.  Фільм дозволяє познайомитися з діяльністю Чорних пантер та зазирнути в середину руху за громадянські права афроамериканців. Трохи висвітлено стосунки Пантер з іншими активістами, пошуки союзників у своїй боротьбі  та деякі значущі події більш глобального характеру. Стрічка дає нам загальне бачення - як будувалися відносини між афроамериканцями та владою. Звідки ми розуміємо що расизм як такий був явищем майже повсюдним й систематично підтримувався на рівні державних установ. Поліція, ФБР, судова система відігравали ключову роль у процесі затвердження ксенофобії та маніакального консерватизму.

Зрада заради грошей – старий біблійний сюжет. Треба зазначити що творці фільму доклали зусиль щоб в образі антагоніста уникнути тривіальності й штампів. В результаті Юда став найголовнішою фігурою замкнувши на собі не тільки увагу глядачів, але й увесь сюжетний розвиток картини. Залучений у справу як дрібний злочинець О’Ніл поступово стає важливим та головне свідомим членом спільноти революціонерів. Паралельно з цим зростають і апетити ФБР. Бюро вимагає щоб Юда вбив Месію Чорних пантер – Фреда Хемптона. Дуалістична сутність О’Ніла на жаль, розкрита недостатньо. Потужний внутрішній конфлікт який закладений в цей персонаж не реалізований на повну. Ми розуміємо що під непроникним обличчям повинна вирувати справжня буря емоцій. О’Ніл зраджує тих з ким повинен боротися пліч-о-пліч, тих чиї цінності він почав розуміти, тих серед кого він не відчуває себе нікчемою. Ми бачимо тільки натяки на зіткнення суперечностей, які повинні розірвати героя навпіл. Внутрішня боротьба та моральна дилема здебільшого лишаються прихованими у сфері гіпотетичного існування. Можна припустити що творці не стали вдаватися до надмірного художньої вигадк заради збереження біографічного тону та свідомо пожертвували емоційною складовою.

 

Натомість головний позитивний герой Фред Хемптон попри неабияку харизму та значення для концепції картини відійшов на другий план. Не розуміючи повною мірою історичну значущість Фреда Хемптона важко відповісти наскільки порівняння з месією є гіперболізованою романтизацією його особистості. Лідер та натхненник руху загинув через свої переконання. Хемптон став мішенню зради. Дивно, але чомусь шкода не його, а зрадника. Проте не можна сприймати це буквально як реабілітацію вчинку О’Ніла, або спробу перекинути полюси відношення до всієї історії. Юда пройшов свій канонічний шлях від зради до самогубства. І смерть тут є не уникненням покарання, а навпаки - вироком власної совісті.

Фільм «Юда і Чорний Месія» можна сміливо назвати кримінальною драмою з елементами трилера де достатньо стрілянини, погонь та інших атрибутів екшену. Але чому ця, здавалося б локальна для історії США історія, про боротьбу афроамериканців за громадянські права набуває інтернаціонального значення? Тому що в ширшому контексті це фільм про боротьбу громадянського суспільства проти тиранії, тоталітаризму та утисків особистих прав та свобод, про упередженість правосуддя та нерівність перед законом. В США в 60-х могли посадити через колір шкіри. В Україні сьогодні можуть посадити ні за що. Отака актуальність.

Іван Станіславський


Оценка: 0    Рейтинг: 0

Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции.


   Версия для печати  
Отправить другу
 
Письмо редактору





 
Мы на YouTube:
 

Комментарии - 0

Ваш комментарий:
Ваше имя:     Введите код с картинки:



Архив новостей

Мы в соцсетях

Наши контакты

  • E-mail: mail
  • Связь по телефону:
    • +38 (097) 441 16 29
    • +38 (095) 856 74 11

Нам интересно Ваше мнение

Просмотреть все опросы
Павел Жебривский Павел Жебривский экс-губернатор Донецкой области

Батальоны надо привести в чувство... Махновщины не должно быть в области. Им на блокпостах делать нечего. Делать набеги им нечего. Те, кто не будут подчиняться единому командованию, будут выселены с Донецкой области
2015-07-13